top of page

Postnatal yoga

Yoga voor (nieuwe) moeders

  • 1 uu 15 minuten
  • Yoga Home

Beschrijving

Na het krijgen van een baby heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen en te rusten, en zo ook jijzelf. Postnatale yoga, vanaf 6-8 weken na de bevalling, kan hierbij helpen. Postnatale yoga is een aangepaste, milde vorm van yoga. Speciaal gericht op jouw behoeften in deze fase. Je lichaam heeft immers veel veranderingen doorstaan tijdens de zwangerschap en bevalling, postnatale yoga helpt je weer in contact te brengen met je lichaam en te herstellen. We werken samen aan het op een veilige manier weer activeren van buik-, rug- en bekkenbodemspieren. Ook doen we specifieke houdingen om veelvoorkomende klachten in deze periode te verminderen, zoals nek- en rugpijn die kunnen ontstaan door het vele dragen van je baby. Daarnaast helpt postnatale yoga bij het weer in balans brengen van je energieniveau, verminderen van stress en angst en creëren van kalmte en ontspanning. Bij postnatale yoga versterken en activeren we het lichaam op een veilige manier om het van binnenuit weer ‘bijeen te brengen’ door de diepere buik-, rug- en bekkenbodemspieroefeningen. Daarnaast gebruiken we ademhalingstechnieken, meditatie en ‘restorative’ yogahoudingen om tot een diepe ontspanning te komen. Postnatale yoga betekent écht even tijd voor en met jezelf, iets waar je als (nieuwe) moeder wellicht veel behoefte aan hebt! Een andere belangrijke toegevoegde waarde van deze lessen is dat je andere vrouwen bij jou uit de buurt ontmoet die in dezelfde fase zitten en waarmee je ervaringen kunt uitwisselen. Je wil misschien graag weer sporten op hetzelfde niveau als voor je zwangerschap, maar je lichaam is hier na de bevalling nog niet klaar voor. Het advies is om tenminste 8 maanden te wachten voordat je weer deelneemt aan de "gewone" vormen van yoga. Neem de tijd en wees voorzichtig met het opstarten van fysieke oefening. Vanaf 6 tot 8 weken na de bevalling kun je rustig beginnen met postnatale yoga, maar dit is ook afhankelijk van hoe je je voelt en of er nog lichamelijke klachten zijn. Check daarom eerst bij je verloskundige of gynaecoloog tijdens de 6 weken-controle of je weer voorzichtig mag werken aan een actief herstel van je lichaam en opbouw van je conditie, zowel na een natuurlijke bevalling als een keizersnede. Luister goed naar je herstellende lichaam en houd rekening met een langere hersteltijd na een zware bevalling of keizersnede. Schrijf je in voor een proefles om de postnatale yoga eens te proberen! Of boek een privéles voor gerichte ondersteuning.


Aankomende sessies


Contactgegevens

  • Cannerweg 196, Maastricht, Nederland

    info@yoga-home.nl


bottom of page